O nás Ordinační hodiny Zákroky Kontakt Home

Napište nám

mujvet@mujvet.cz

 

 

 

 

 

 

 

Co si přečteme na obalu

V současné době je obal rozdělen na dva úseky. V tom prvním jsou údaje, které musí být uvedeny podle zákona: název, deklarace (obsah živin, minerálů a vitamínů), surovinové složení (co bylo použito do receptury), výrobce, datum výroby a spotřeby. Asi není třeba upozorňovat, že tyto údaje jsou uvedeny velmi drobným písmem někde na boku obalu. Zbývající části obalu slouží zejména jako reklamní plocha.

Dosud je nepsaným pravidlem, že zatímco zákonem předepsané údaje musí odpovídat skutečnosti (musí=měly by), pro ostatní údaje žádná závazná pravidla neplatí. Výrobce si může bezostyšně vymýšlet – a taky to často dělá.

Evropská unie, která oblast krmiv pro domácí mazlíčky víceméně opomíjela, už současné zlořády nemohla přehlížet a vydala směrnici, která, bude-li dodržována, situaci zlepší.

Jaký je stav dnes a kam by měla náprava směřovat?

Naprostá většina dnešních reklamních výkřiků vychází z teoretických konstrukcí  typu: náš výrobek obsahuje vojtěšku - vojtěška je rostlina - každá rostlina obsahuje chlorofyl - chlorofyl obsahuje měď - měď je důležitá pro barvu srsti. A tak se na obalu objeví nápis „s chlorofylem pro lepší vybarvení srsti.“ Bude-li chtít výrobce v budoucnu tento nápis použít, bude muset provést seriózní studii na reprezentativním vzorku zvířat, která potvrdí, že jeho výrobek skutečně zlepšil vybarvení srsti oproti jiným krmivům.

Dalším podvodem je používání látek, které uvedený efekt prokazatelně mají, ovšem v množství, které jej nezaručují, nebo ve formě, která je neúčinná. Jako příklad může posloužit tzv. kloubní výživa, což jsou látky jako chondroitinsulfát (CHS) a glukosamin (GA). Je prokázáno, že obě látky mají pozitivní vliv na některé typy artrózy, ovšem vždy až od určité hladiny. Přitom je dnes běžné, že na každý výrobek, který obsahuje alespoň špetku těchto látek, výrobce napíše „s chondroitinsulfátem a glukosaminem pro zdravější klouby.“  Bude-li chtít výrobce v budoucnu nějakou surovinu vyzdvihnout v reklamním sdělení, bude muset zároveň uvést, v jakém množství ji použil, a mít důkaz, že toto množství proklamovaný efekt, např. zdravější klouby, zaručuje.

Stejně tak by mělo skončit "s" podvádění. Na řadě výrobků vidíte upoutávky typu s kachnou, s kuřetem, s krůtou apod. V zákazníkovi se vzbuzuje dojem, že tento výrobek obsahuje významné množství tohoto masa. Asi vás nepotěším upozorněním, že většina výrobců použije směsný drůbeží odpad nebo moučku a výsledný výrobek zabalí do několika různých obalů. (Totéž platí v případě názvů s treskou, s makrelou , s tuňákem, kde se zase používá rybí moučka.) I tady bude muset výrobce v budoucnu jasně uvést, kolik tam té kachny či tresky skutečně je.

A doufejme, že konečně skončí nesmyslné názvy premiové  a superpremiové, které mohl každý použít, jak chtěl a na čem chtěl, neboť neexistovala žádná pravidla, kdy se použít mohou a kdy ne. Vidět název „premiové krmivo“ na výrobku, který spíše než k výživě slouží k testování toho, co vaše zvíře ještě vydrží, bylo do nebe volající. Totéž platí o názvech typu holistické, přírodní, vyvážené, optimální a tak dále, a tak dále.

Nedělám si iluze, že se v oblasti krmiv pro domácí miláčky nebude i nadále podvádět. Jen to nebude tak jednoduché.

zpět